I hvilken alder ble du klar over viktigheten av lederskap på en flytur?
- Fabiola Torp
- 10. apr. 2023
- 2 min lesing
38 år gammel gjelder for meg. Og det er rart fordi jeg har fløyet alt fra korte til transatlantiske flyturer siden jeg var 2 år gammel og har hatt utallige ganger kontakt med kabinmannskap. De første årene av mitt liv fordi på en eller annen måte de assistere mine foreldre. Som storbarn fordi det var en periode i mitt liv hvor jeg var det barnet som trengte ekstra hjelp siden jeg ble fryktelig dårlig i magen av den blandede lukt av innestengt luft i flyet og kaffe. Og ja selv om jeg har reist hele livet mitt, var det ikke før sist lørdag at jeg klarte å sette to og to sammen og forbinde kabinpersonalet med lederskap.
Sist lørdag, 18. Mars fløy min familie og jeg fra Trondheim til Alicante med Norwegian flight DY1728. Allerede etter de tre første timene av flyturen la jeg merke til noe jeg ikke hadde lagt merke til på andre flyturer. Det er jo vanlig at man blir informert om hva som skal skje under flyturen, men denne gangen var annerledes. All informasjon som kom fra Purseren var detaljert punkt for punkt. Budskapene som kom var ikke bare ren praktisk informasjon, han brukte en høflig stemme, detaljer og litt humor innimellom.
Han bygget en trygg relasjon og skapte en trygg og jovial atmosfære. Stemningen var på topp!
Alt gikk som normalt fram til en av passasjerene fikk en illebefinelse mens vi fløy over Frankrike. I løpet av noen minutter gikk fra en hyggelig atmosfære til usikkerhet, redsel og mange spørsmål. Kabinmansskapet som var egentlig i ferd med å gå en ny runde med servering slapp fra seg det de hadde i hendene og kastet seg ut til midtgangen for å assistere passasjeren. Jeg tror det tok ikke mer enn 5 minutter før vi hørte stemmen til purseren igjen:
-En av passasjerene våre har blitt syk. Har vi en lege om bord?, hørte vi.
Det neste budskap var direkte og bestemt: “Toalettet kan bare brukes kun person om gangen inntil videre”, såpass streng må jeg være for at dette skal gå kunne vi høre han si og hele flyet lo godt selv om man kunne høre alvoret i budskapet.
Til slutt måtte vi nødlande i Paris. Dette ble også kommunisert i detalj. Rett før landing ble passasjeren flyttet fra midtgangen til baksiden av flyet. Pasienten ble assistert av den lege ombord, en kabinansatt mens de to andre medlemmene av kabinpersonalet gikk frem og tilbake.
Da jeg ble klar over situasjonen på flyet, skjønte jeg at atmosfæren ombord var preget av ro og fellesskap. Dette kunne jeg også se da rett før landing en kabinansatt gikk rundt i all hast og samlet inn søppel, mange passasjerer hjalp til for å gjøre oppryddingen raskere.
Det gikk to timer fra vi nødlandet til vi kunne fortsette reisen vår.
Vi landet tre timer senere enn planlagt og denne gangen er det første gang opplevde en følelse av trygghet, ro, fellesskap og til og med godt humør. Jeg knytter det ekstraordinære lederskap kabinmannskapet hadde. Og det minner meg på hvor viktig det er med åpen og direkte kommunikasjon.
Så tusen takk til cabin crew fra norwegian flight for et utmerkede lederskap! Å lede 160 mennesker i en krisesituasjon er ikke bare bare. Dere har blitt mine nye rollemodeller!



Kommentarer