top of page

Tenåringsmamma - eventyrmodus på!

  • Forfatterens bilde: Fabiola Torp
    Fabiola Torp
  • 2. apr. 2024
  • 2 min lesing


Det er offisielt! I dag er det nøyaktig 13 år jeg ble mamma for første gang og dermed trer jeg inn i tenåringsmammas mystiske rike, og jeg kan ikke noe annet enn å tenke: Har jeg endelig utlignet karma-regnskapet? Før jeg ble mamma, var tenåringsårene mitt skrekkscenario. Jeg var overbevist om at karma ville komme for å kreve sin rett (den som forstår forstår). Vel, etter et tiår pluss med moderlig eventyr, lurer jeg på om jeg nå står kvitt.


Muligens, fordi å si at reisen har vært uten humper, ville være som å si at sjokolade er en grønnsak. Av de tretten årene vi har delt, krevde minst åtte alt vi hadde av utholdenhet og motstandskraft – og vel så det. Men gjennom stormene fant vi et anker i hverandre, og disse prøvelsene lærte oss verdien av tålmodighet og den ubetingede kraften av kjærlighet.



Så nå, ved inngangen til tenåringstiden, føler jeg en blanding av spenning og frykt. Nye utfordringer dukker opp over natten (bokstavelig talt, jeg mener, hvem visste at barna kunne vokse ut av sokkene så raskt?), og jeg innser at vi bare har skrapet overflaten av "vanskelige samtaler" og hormonelle berg-og-dal-baner. Nå lurer jeg på hvordan det blir å bo med en hormonell versjon av meg selv gange tre? Jeg har allerede fått en forsmak, der "diskusjoner" om leggetid og mobilbruk føles som intense forhandlinger med en sta diplomat.


Å være tenåringsforeldre er ikke bare bare, men å være tenåringsmor i 2024 tar utfordringene til nye høyder. Det er mange ting jeg har gjort riktig som mamma, og det er mange andre ting for hvilke jeg garantert kommer til å betale prisen for en psykolog. Og det er sikkert at listen over sistnevnte vil bli lengre i denne perioden. Uansett, jeg føler at mellom nye musikksjangre som utfordrer min definisjon av "musikk" og TikTok-terminologi som utfordrer min emosjonelle intelligens, klarer vi å finne øyeblikk av uventet glede og latter – og det klamrer jeg meg til som en påminnelse om båndet som tross alt binder oss sammen.


Så nå som jeg står ved startstreken av tenåringstiden, kan jeg ikke annet enn å undre over hva fremtiden vil bringe. Vil de utfordringene vi har møtt tidligere virke ubetydelige i forhold til det som kommer? Eller har disse årene med prøvelser rustet oss såpass at vi vil seile gjennom tenåringstiden med en viss grad av letthet? Jeg har ingen krystallkule, men et sted dypt inne håper jeg at vår felles reise gjennom tøffe tider har utstyrt oss med styrken og visdommen som kreves for å møte fremtidens utfordringer.


I dag står jeg her, klar til å ta fatt på dette nye kapittelet, bevæpnet med tålmodighet, druknet i kjærlighet og rustet med en god dose humor, klar for hva enn tenåringstiden måtte bringe.


Til mine venner som allerede har vært gjennom dette: Hold redningsvestene klare – jeg kan trenge en!


Og til min kjære tenåring: Mamma er klar for utfordringen, med eller uten karma på min side.




 
 
 

Siste innlegg

Se alle
En dråpe

Det finnes alltid en dråpe. En siste, liten hendelse som for andre ikke ser dramatisk ut, men som treffer et beger som allerede står helt fullt. En setning. En melding. Et blikk. En kommentar du ikke

 
 
 
Que bonita se pone la vida

Qué bonita se pone la vida cuandoel peso de ella es un presente sentir de calma. Qué bonita se pone la vida cuando el cafécaliente de la mañana entre mis manosse siente como un abrazo temprano. Qué bo

 
 
 
Vi ser deg…først når du er borte.

Hvil i fred, mitt kjære barn! Du orket ikke mer. Og vi, mamma og pappa, vi var utmattet.Vi bar deg så langt vi kunne, men veien ble smalere og smalere, og til slutt forsvant lyset for deg. Du orket ik

 
 
 

Kommentarer


© 2026 by Fabiola Torp

bottom of page